This is default featured slide 1 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.This theme is Bloggerized by Lasantha Bandara - Premiumbloggertemplates.com.

This is default featured slide 2 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.This theme is Bloggerized by Lasantha Bandara - Premiumbloggertemplates.com.

This is default featured slide 3 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.This theme is Bloggerized by Lasantha Bandara - Premiumbloggertemplates.com.

This is default featured slide 4 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.This theme is Bloggerized by Lasantha Bandara - Premiumbloggertemplates.com.

This is default featured slide 5 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.This theme is Bloggerized by Lasantha Bandara - Premiumbloggertemplates.com.

Wednesday, May 16, 2018

Good morning world!

Apa khabar semua.Salam Ramadan kepada pembaca beragama Islam.Saya akan muatkan karya-karya saya.Teruskan bersama psychoneuron.

Wednesday, May 9, 2018

Nostalgia Itu Tetap Indah

Dan,
Nostalgia itu tetap indah,
Walau tertindih dalam timbunan buku,
Dan wajah-wajah sejarah,
Mengajarku erti tahu,
Erti sebuah ketelusan...
Dan titis air mata pengorbanan...
Am Nass 10.5.2018 

Saturday, May 5, 2018

Good Morning World!

Good Morning World.Keep in touch with Psychoneuron ❤

Lari Nail Lari (Di Penghujung Waktu) Fragmen Terakhir




Simpanlah air mata untuk lelaki yang disayangi.
Sampai saatnya, barulah kau menitiskannya...

Lari Nail Lari (Di Penghujung Waktu) Fragmen Terakhir...

“ Malam yang sunyi tanpa suasana yang gelap adalah perasaan yang gagal.”

“ Christine, hidup aku ibarat ke neraka, dan yang mendorong aku pergi jauh dari sini adalah ingatanku bersamamu. Ingatan itu tetap kekal dan segar, Christine.Itu yang melegakan….” Nail melangkah perlahan meninggalkan Christine yang masih termangu.Ranting kayu yang dipegangnya dilepaskan ke tanah. Angin petang menyapu lembut rambut Christine, menutupi sedikit wajahnya. Christine membiarkannya saja.
Christine menganggap aku seperti magik.Seorang pelindung yang sentiasa berada di sisinya.Bagaimana mampu aku mengucapkan selamat tinggal kepadanya?Christine, terima kasih…

Nail menuju ke arah Corolla Altis 2.0V,miliknya.Pintu kereta dibuka perlahan.Christine sekadar memerhati dari jauh. Seakan kaku dan membiarkan sahaja Nail berlalu pergi.Nail, mengapa kau mesti pergi? Bukankah kau seharusnya melindungiku? Getus hatinya.Sempat, dia melihat wajah tenang Nail sebelum lelaki itu memasuki perut kereta, dan kemudian menutup pintu.Christine merasa ada genang di kolam matanya.Sedaya dia cuba untuk menyeka, namun dia tidak mampu.

“ Simpanlah air mata untuk lelaki yang disayangi.Sampai saatnya, barulah kau menitiskannya,”
Tiba-tiba, hatinya berkocak bimbang. Christine teringat akan kata-kata Nail. Nail…
Saat Nail menghidupkan enjin kereta, dia terdengar suara bercampur-baur di mindanya.Dan kemudian amat hampir, bergema di gegendang telinganya.
“Ampunilah perbuatan kami dari dahulu hingga kini.”
Christina…
Keboooommm!!!




Ingat kata-kataku Christine.Simpanlah air mata untuk lelaki yang disayangi.Sampai saatnya, barulah kau menitiskannya. Terima kasih, Christine.Terima kasih...

Tamat...

Idea dan Cerita Asal : Ronny Montegerai
Diedit dan Olahan Semula : Abraham Nyerang

Friday, May 4, 2018

Pujaan Hati(Kenangan Terindah)

Adakah cinta semudah 143 : "I Love You ?”
         
Pujaan Hati (Kenangan Terindah) Fragmen 1
Cruz melihat wajah Judd lama-lama. Diperhatikannya riak wajah sahabatnya itu. Judd menunduk.Jemarinya bermain dengan straw minuman. Fikiran Judd menerawang. Sesaat, Judd sedar dia diperhatikan. Spontan, dia menyedut air minumannya. Kemudian, dia menggaru kepala.Aish, boleh ‘kantoi’ pula fikirnya. Cruz tersenyum. Tidak lama, Cruz tertawa kecil. Cruz seperti faham apa yang bermain di kotak fikiran sahabatnya itu. “Dah beritahu dia?” tanya Cruz. Judd menggeleng perlahan. Dia mengusap rambutnya. “Judd, mencintai seseorang perlukan keberanian.Kita perlu berani untuk berterus terang.”Cruz memegang bahu Judd. “Tapi, aku takut kepada penolakan Cruz,” kata Judd. “Judd, kita sebagai lelaki harus bersedia untuk menerima sebarang kemungkinan,” jelas Cruz. “Maksud kau?” tanya Judd. “Judd, tugas lelaki adalah memikat dan wanita berhak untuk memilih. Asalkan kita sudah berterus terang, sekurang-kurangnya dia teruja dengan keberanian kita walaupun akhirnya kita tetap ditolak,” kata Cruz lagi. “Tugas lelaki adalah memikat, dan wanita berhak untuk memilih.Kata-kata itu hebat Cruz.Mana kau dapat?”tanya Judd. “Aku ambil dari novel.Dah, jangan kau fikir lagi.Habiskan minuman kau tu.Malam ni kau mimpi yang baik-baik.Esok, aku aturkan masa agar kau dapat bersama dengan dia.Waktu tu kau luahkan apa yang terbuku dalam hati kau, okay?” Rangsang Cruz. “Terima kasih Cruz,” kata Judd. Cruz menepuk bahu sahabatnya itu. Kasihan dia melihat Judd. Walaupun dalam diam Cruz tahu gadis itu menyukai dirinya, namun demi sahabat baiknya itu, Cruz sedia berundur.Ada alasan kukuh untuk dia berbuat begitu.Jangan risau Judd, aku akan satukan kamu berdua, bisik hatinya.
Bersambung...

Pujaan Hati (Kenangan Terindah) Fragmen 2
Angin berpuput lembut.Memesrai rambut dan wajah Janna.Gadis itu mengatur lembut hujung rambutnya yang separas bahu itu.Dia merenung jauh.Memerhati mentari senja yang ingin melabuhkan tirai.Camar pun ada yang sudah pulang petang.Perlakuan Janna diperhatikan sahaja oleh teman baiknya, Michelle.Lama juga gadis itu termenung sehinggalah Michelle memegang bahunya. “Lamanya menung.Fikirkan apa tu?”tanya Michelle.Janna tersentak seraya berpaling.Dia memandang wajah Michelle, dan kemudian menunduk.Jemarinya mencapai ranting kayu dan kemudian mengukir sesuatu pada pasir pantai.Tak lama, Janna mendongak dan sekali lagi memandang Michelle.Akhirnya, dia bersuara, “Michelle, kau nak tahu apa yang aku inginkan daripada seorang lelaki sekiranya dia menjadi kekasih aku?” Michelle terkejut dengan kata-kata Janna.Tidak pernah gadis itu berbual tentang perkara itu dengannya sebelum ini.Namun, tidak pula dia melatah dengan kata-kata Janna.Dia memandang wajah Janna. “Jadi, apa yang kau inginkan daripadanya?” tanya Michelle. “Hmmm, ada lima perkara yang aku inginkan,”kata Janna sambil tangannya menunjuk angka lima. “Wah, banyaknya!” Michelle tertawa kemudiannya. “Yang pertama, memperhatikan apa yang aku katakan.Kedua,menghormati seleraku.Ketiga, memberiku kesempatan untuk memimpin.Keempat, menghormati ideaku.Kelima, memberi ruang untuk duniaku,”jelas Janna dengan penuh pengharapan.Janna tersenyum.Menampakkan baris giginya yang memutih.Michelle terus bertanya lagi, “Jadi, siapa yang ada ciri-ciri itu? Kau dah jumpa?” Janna menjeling Michelle dan menolak bahu gadis itu.Seakan meminta Michelle untuk meneka siapa gerangan lelaki yang dimaksudkan.Agak lama juga Michelle meneka.Janna cuba memberi bayangan dengan menunjuk cara seseorang sedang mengatur cermin mata. Michelle tiba-tiba segera faham.Dia menutup mulutnya dan kemudian berkata, “Takkanlah dia...” Janna mengangguk dan tersenyum.Mengiyakan kata-kata teman baiknya itu.Mereka berdua tertawa kemudiannya.
Bersambung...


Thursday, May 3, 2018

Selekoh Terakhir : Mencari Emily (Siapa Am Nass?)




Am Nass ialah seorang aktivis internet dan banyak menghasilkan tulisan dalam blognya.Di antara isu yang diketengahkan olehnya adalah seperti pembelaan terhadap golongan kanak-kanak dan wanita yang tertindas, buli, pemerdagangan manusia,peperangan,kebuluran,gelandangan dan kerohanian.Dia juga seorang pemuisi dan penulis novel dan banyak merantau ke luar negara untuk mencari ilham.Di antara negara yang pernah dikunjunginya adalah seperti Jepun, Itali, dan Perancis namun amat menyukai Jepun dan sering pergi ke Wakkanai, Hokkaido iaitu tanah paling utara di Jepun. Di juga sering membaca buku di Libreria Acqua Alta di Venice, Itali.Dia juga mempunyai pengetahuan tentang gadget dan perisian komputer terkini.Sebelum menjadi seorang aktivis internet, dia merupakan seorang White Hat Hacker, iaitu penggodam komputer beretika atau seorang pakar keselamatan komputer.Juga pakar dalam ujian penembusan dalam metodologi ujian lain untuk memastikan keselamatan sistem maklumat sesebuah organisasi.Bekerja dalam pasukan "sneakers".Dalam cerita Selekoh Terakhir, Inspektor Henry Jelai meminta bantuannya untuk menembusi sebuah daripada laman “Dark Net” yang dibina oleh seorang pembunuh bersiri yang hanya ingin dikenali sebagai Venom dan membantu menyelesaikan kes pembunuhan tersebut.Mulanya, Am Nass menolak kerana sudah lama tidak melakukan perkara itu.Namun, setelah dipujuk berkali-kali dia bersetuju untuk melakukannya dengan satu syarat, bahawa identitinya tidak boleh didedahkan.Seorang yang beperwatakan lembut namun mempunyai tabiat buruk iaitu sering berjaga lewat malam dan tidak tentu makan.




Foto: Google Images (Gambar Hiasan)

Selekoh Terakhir : Mencari Emily (Welcome Home, Am Nass.)



Selekoh Terakhir : Mencari Emily (Welcome Home, Am Nass.)
Am Nass masih menunggu di ruangan mengambil bagasi.Dia masih menanti ketibaan bagasinya.Sebuah beg sorong dan sebuah beg galas. Sesaat, Am Nass melihat jam Patek Philippe di pergelangan tangan.Waktu menunjukkan pukul 12.30 tengah hari. Penerbangan selama 13 jam dari Rome ke Abu Dhabi, dan dari Abu Dhabi ke Kuala Lumpur menggunakan perkhidmatan syarikat penerbangan Etihad Airways agak memenatkan.Am Nass membuka cermin matanya, dan menyapu wajahnya sekejap.Dan kemudian, dia memakai cermin matanya semula.Tidak lama, tiba dua buah bagasi yang dinantikannya.Am Nass mengambil bagasinya dan melangkah menuju kaunter daftar keluar imigresen.Setibanya di sana, Am Nass beratur bersama penumpang lain.Kemudian, gilirannya pun tiba.Am Nass mengeluarkan passport antarabangsanya dan memberikannya kepada seorang pegawai imigresen wanita di kaunter.Pegawai imigresen wanita itu kemudiannya membuka passport Am Nass dan memeriksa maklumat peribadi.Dia kemudiannya melihat skrin komputer dan mengetuk papan kekunci.Setelah berpuas hati, pegawai imigresen wanita itu memberikan semula passport itu kepada Am Nass.Seorang lagi pegawai imigresen lelaki memandang Am Nass.Dia melemparkan senyuman.Am Nass membalas senyumannya.Pegawai imigresen yang lain memerhatikan Am Nass melangkah pergi.Seperti mereka mengenali Am Nass.Am Nass tiba di ruang legar KLIA.Dia memerhatikan sekeliling.Ramai juga para penumpang yang datang dan pergi.Dari jauh, kelihatan kelibat seorang lelaki menuju ke arah Am Nass.Am Nass melihat lelaki itu menuju ke arahnya. Mereka bersalaman kemudiannya. “Dah lama sampai?”tanya Inspektor Henry. “Baru sampai,”jawab Am Nass. “Saya sudah aturkan tempat penginapan untuk awak.Awak boleh mandi dan berehat dahulu.Nanti bila dah sedia, saya akan hubungi awak.Kita makan dahulu dan kemudian kita pergi ke balai polis Bukit Aman.Perkakasan untuk penggodaman kami sudah sediakan,”jelas Inspektor Henry. “Terima kasih,Inspektor Henry,”jawab Am Nass ringkas. “Welcome home,Am Nass.Selamat pulang ke Malaysia,”Inspektor Henry mengucapkan kata-kata itu sambil memegang bahu Am Nass.Am Nass tersenyum dan kemudian mengangguk perlahan.Kemudian, mereka berdua melangkah keluar dari ruang legar KLIA menuju ke tempat letak kereta.
Bersambung...
Foto : Google Images (gambar hiasan)

Selekoh Terakhir : Mencari Emily (Senja Di Venice)




Selekoh Terakhir : Mencari Emily (Senja Di Venice)

Lokasi : Ristorante Ivo, San Marco, Venice (Itali)
Keadaan di Ristorante Ivo agak lengang waktu ini.Masih belum ramai pelanggan yang datang untuk menjamu selera. Di sudut hujung sebelah kiri, seorang pemuda bercermin mata dengan susuk tubuh agak kurus sedang menulis sesuatu pada buku nota.Jemarinya tekun menulis bait-bait puisi terbaru.Tidak lama, dia mengambil kamera kecilnya dan mula mengambil beberapa keping gambar.Gambar itu nanti akan dimuatkan dalam buku puisi fotografi yang sedang dihasilkannya.Dari jauh, seorang pelayan datang ke arahnya.Dan, dengan sopan menyapanya. “Posso prendere il vostro ordine, per favore? " tanya pelayan itu. “Spaghetti con scampi, Jermann Vintage Tunina,”pemuda itu menjawab lembut. “Grazie Signore,”kata pelayan itu lagi sambil tersenyum. “Prego,”balas pemuda itu sambil membalas senyuman pelayan itu.Sesaat,dia melihat jam Patek Philippe di pergelangan tangannya.Jam menunjukkan pukul 6.30 petang. Dia seperti menunggu seseorang.Pandangannya beralih ke arah pintu masuk restoran.Tidak lama, sesusuk tubuh sasa dan tegap melangkah masuk.Dia memakai jaket kulit hitam.Matanya memandang sekeliling.Matanya terarah ke pemuda tadi.Itupun dia, bisiknya dalam hati.Lelaki itu melangkah mendekati pemuda itu. “Maaf, sudah lama tunggu?”tanya lelaki itu sambil menghulurkan tangan.Pemuda itu menyambut tangannya.Mereka bersalaman. “Tidak juga.Silakan duduk,”kata pemuda itu. “Awak Am Nass?Saya Inspektor Henry,”kata lelaki itu. “Ya, saya Am Nass,”jawab pemuda itu. “Tentu awak sudah tahu tujuan saya datang ke Venice ini untuk mencari awak,”kata Inspektor Henry.Am Nass mengangguk perlahan.Dia menutup perlahan buku notanya. “Am, pihak polis perlukan bantuan awak untuk memecah masuk ke dalam laman “dark net” pembunuh bersiri Venom.Di dalam laman “dark net” itu Venom telah muatkan gambar dan video mangsa pembunuhannya.Awak kenal Nail,kan?Dia kata awak pernah bekerja dengannya dalam satu operasi sulit ketenteraan dahulu.Dia yang cadangkan nama awak kepada saya,”kata Inspektor Henry. “Tapi saya sudah lama tidak melakukan perkara itu,Inspektor Henry.Saya sudah berhenti.Sekarang saya hanya menumpukan perhatian terhadap penulisan buku,”kata Am Nass sambil mengatur cermin matanya. “Am,hanya awak sahaja harapan pihak polis sekarang ini.Laman “dark net” itu mempunyai kod yang perlu dinyahkan.Anggota kami telah mencuba namun masih gagal untuk menyahkod.Tolonglah,Am.Bantu pihak polis.Venom telah membunuh seramai tiga mangsa setakat ini.Kesemuanya wanita dalam lingkungan umur 20-an.Dan kini, seorang lagi gadis telah dilaporkan hilang dan diyakini diculik oleh Venom.Namanya Emily Chan.Dia seorang penuntut di sebuah kolej dalam jurusan bahasa dan kesusasteraan,”Am Nass terdiam seketika.Lama juga dia berfikir. “Baiklah, saya akan bantu.Cuma saya ingin identiti saya dirahsiakan dan sebarang pembabitan saya dalam hal ini dinafikan.Dan juga, sediakan saya perkakasan untuk penggodaman,”kata Am Nass. “Terima kasih Am sebab sudi membantu”kata Inspektor Henry.Am mengangguk perlahan.Inspektor Henry mengeluarkan sesuatu daripada saku jaketnya. “Am, ini tiket penerbangan balik ke Malaysia.Saya akan jumpa awak di sana nanti,”Inspektor Henry menyerahkan tiket penerbangan itu kepada Am Nass.Am Nass mengambil tiket penerbangan tersebut.Inspektor Henry tersenyum.Am Nass membalas senyumannya. “Inspektor, awak nak wain?”tanya Am Nass. “Ya, boleh juga,”kata Inspektor Henry.
Bersambung...

Selekoh Terakhir : Mencari Emily (Donovan Richardson vs Am Nass)

Donovan Richardson vs Am Nass
Selekoh Terakhir (Mencari Emily)
"Copycat Personality"
Donovan Richardson meniru apa saja yang dilakukan oleh Am Nass baik dari segi karya lukisan dan penulisan sehingga dia sudah tidak mampu lagi.Akhirnya,dia dia menjual jiwanya kepada syaitan dan menjadi seorang pembunuh bersiri.Dia bersumpah akan menghancurkan Am Nass dan melepaskan seluruh kemarahan kepada mangsanya dengan menghasilkan gambar dan video pembunuhan.Donovan memuatkan semuanya dalam laman 'dark net' miliknya.Selekoh Terakhir : Mencari Emily sebuah karya psiko thriller saya yang pertama.Emily Chan, gadis kolej berusia 20 tahun yang mengambil bidang kesusasteraan menjadi mangsa penculikan yang seterusnya.Mampukah Am Nass dan Inspektor Henry menghentikan kegilaan Donovan Richardson aka Venom dan menyelamatkan Emily Chan?Donovan Richardson aka Venom, si peniru personaliti ini harus dihentikan.Nantikan sambungan Selekoh Terakhir : Mencari Emily malam ini.


Gambar sekadar hiasan.

Selekoh Terakhir : Mencari Emily (Petikan Fragmen 2)

Emily Watson
Selekoh Terakhir : Mencari Emily
Petikan Fragmen 2
Jam 00:44 pagi

Lokasi: Balai Polis Bukit Aman


Aku masih lagi menghadap komputer riba.Aku masih cuba untuk memecah masuk ke laman 'dark net' milik Venom.Laman yang memuatkan gambar dan video penculikan dan pembunuhan.Aku dan Inspektor Henry masih lagi di Balai Polis Bukit Aman.Inspektor Henry, yang bergegas pulang dari Scotland Yard ketika dalam pertukaran tugas di sana telah diarahkan untuk menyelesaikan misteri kehilangan seorang gadis berusia 20-an bernama Emily.Inspektor Henry memerlukan seseorang untuk membantunya menggodam laman 'dark net' milik Venom.Danial Roy, lelaki yang sama-sama bertugas dengan aku dahulu ketika operasi sulit ketenteraan telah mencadangkan nama aku kepada Inspektor Henry.Aku saat ini, telah bersara daripada menjadi seorang penggodam internet beretika dan lebih menumpukan kepada bidang penulisan dan menghasilkan buku.Inspektor Henry telah mencari aku sampai ke Venice, Itali.Dia meminta aku membantunya dan pihak polis dalam hal ini.Inspektor Henry telah menyediakan tiket penerbangan untuk aku pulang ke Malaysia.Aku bersetuju untuk membantu dan segala pembabitan aku dalam operasi ini akan dirahsiakan.Apa yang diharapkan sekarang ialah agar Emily tidak diapa-apakan dan berjaya dijejaki.Inspektor Henry sudah lama tidak bercukur dan aku pula terusan menghadap komputer riba.

Friends do Friends favors right?
Well I'm going to do a favor for you.
I'm not doing this for money,
I'm doing this for beauty.
Keep calm and go to sleep...
~Venom.

Mampukah Inspektor Henry dan Am Nass mencari Emily.Nantikan esok.

"Bertahan, Emily..."


Selekoh Terakhir : Mencari Emily (Petikan Fragmen 1)


Selekoh Terakhir...
Mencari Emily.
Petikan Fragmen 1.
Gambar : Google Images.

"Am Nass, awak kenal Venom?"tanya Inspektor Henry.
"Ya,Inspektor.Namanya yang sebenar ialah Donovan.Donovan Richardson.Dia seorang pelukis yang hebat.Dan kini, dia seorang pembunuh.Dia mencari seseorang selama ini.Dan orang itu ialah saya,Inspektor Henry.Saya melukis, dia melukis.Saya menulis, dia juga menulis.Dan, dia juga mencabar awak,"jawab Am Nass dengan tenang.Dia mengatur kaca matanya.



Selekoh Terakhir : Mencari Emily (Pengenalan)

Donovan Richardson dan Emily Chan
Selekoh Terakhir (Mencari Emily) adalah percubaan cerita psiko thriller saya yang pertama.Masih belajar dan silalah komen karya saya ini.Terima kasih.
Donovan Richardson aka Venom dalam Selekoh Terakhir (Mencari Emily).Pembunuh dingin dan psiko.Asalnya,seorang pelukis dan penulis novel.Pernah menuntut bersama dengan Am Nass.Ingin meniru perwatakan Am Nass tetapi tidak berjaya.Dan, rasa dengki dan dendamnya menyebabkannya menjual jiwa dan rohnya kepada syaitan.Mempunyai sebuah laman 'dark net' yang menghimpunkan koleksi gambar dan video pembunuhannya.Diburu oleh Inspektor Henry kerana disyaki menculik Emily Chan, seorang gadis kolej berusia 20 tahun yang belajar dalam bidang kesusasteraan.Adakah anda bersedia bersama dengan Inspektor Henry menyelongkar siri pembunuhan Venom? Serta mengetahui sejarah hidup dan sisi gelap Donovan Richardson dalam obsesinya terhadap mangsa sehingga sanggup menjadikan mereka karya berdarah dan juga santapan kanibalisme.Nantikannya esok.
Gambar sekadar hiasan.

Tuesday, April 17, 2018

How are you readers? Everything is new in psychoneuron!

How are you readers? Everything is new in psychoneuron!

I made this blog in 2009. Today 2018. It's been 9 years.Thank you for reading and supporting. Keep in touch with psychoneuron. I will always update the post. Here is some of my pic. :)



Below, when I was in form 6. 19 years old.1999. :)


Wednesday, January 31, 2018

Kristina( Untuk Mencintaimu) on Wattpad


I think you'd like this story: "Kristina (Untuk Mencintaimu)" by AbrahamNyerang on Wattpad https://my.w.tt/UiNb/KhXIhmoWaK

Monday, January 29, 2018

Kepergianmu (Mengenangmu,Tok Nan) -dengan Audio


Kepergianmu
(Mengenangmu,Tok Nan)
-dengan Audio.

Kepergianmu,
Adalah malam tanpa bintang,
Adalah malam tanpa rembulan,
Kunyala lilin rindu,
Mengenangmu, Tok Nan.

Kenyalang ini,
Dahulunya tidak mampu berdiri,
Dalam degup yang paling perlahan,
Berpaut hiba di dahan pilu,
Sedayanya mengumpul kudrat,
Berpegang kepada amanat dan hasrat,
Akhirnya kembali terbang tinggi,
Demi menyambung sebuah legasi.

Terima kasih, Tok Nan,
Tetapmu dalam ingatan,
Tetapmu terpateri di sanubari,
Dan manuskrip rindu akan tertulis,
Dalam jiwaraga Anak Sarawak.

"Tetapmu selamanya dalam ingatan, Tok Nan..."

(Am Nass Novelis)
11.1.2018.

Sunday, January 28, 2018

Kepergianmu (Mengenangmu,Tok Nan)


Kepergianmu
(Mengenangmu,Tok Nan)


Kepergianmu,
Adalah malam tanpa bintang,

Adalah malam tanpa rembulan,
Kunyala lilin rindu,
Mengenangmu, Tok Nan.


Kenyalang ini,
Dahulunya tidak mampu berdiri,
Dalam degup yang paling perlahan,
Berpaut hiba di dahan pilu,
Sedayanya mengumpul kudrat,
Berpegang kepada amanat dan hasrat,
Akhirnya kembali terbang tinggi,
Demi menyambung sebuah legasi.


Terima kasih, Tok Nan,
Tetapmu dalam ingatan,
Tetapmu terpateri di sanubari,
Dan manuskrip rindu akan tertulis,
Dalam jiwaraga Anak Sarawak.



(Am Nass Novelis)
11.1.2018.

Saturday, January 27, 2018

Wajah Anak-Anak Derita (Semanis Lollipop Yang Kau Beri)


Wajah Anak-Anak Derita
(Semanis Lollipop Yang Kau Beri)


Dua lollipop itu,
Kuberikan kepadamu,

Agar manis rasanya,
Dapat kau melupa derita.
Dan,
Bibir keringmu,
Kembali membasah,
Menguntum senyum.

Namun,
Hatimu terlalu mulia,
Kau berikan satu kepadaku,
Kerna,
Kau ingin berkongsi,
Rasa gembira yang sama.
Dalam erti kesederhanaan,
Kau ajari aku menginsafi diri,
Serta rendahnya hati,
Mengenal hidup yang serba sedikit.

Walau dihujung lensa,
Tetap jelas bagiku,
Kau dan aku tiada berbeda,
Kita menghirup udara yang sama.

Dan,
Persahabatan kita kian terpateri,
Semanis lollipop yang kau beri.


"Jadikan dunia ini yang terbaik untuk anak-anak derita.Ciptakan momen yang terindah buat mereka."
Am Nass Novelis,
28.1.2017


Breaking News
Loading...