This is default featured slide 1 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.This theme is Bloggerized by Lasantha Bandara - Premiumbloggertemplates.com.

This is default featured slide 2 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.This theme is Bloggerized by Lasantha Bandara - Premiumbloggertemplates.com.

This is default featured slide 3 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.This theme is Bloggerized by Lasantha Bandara - Premiumbloggertemplates.com.

This is default featured slide 4 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.This theme is Bloggerized by Lasantha Bandara - Premiumbloggertemplates.com.

This is default featured slide 5 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.This theme is Bloggerized by Lasantha Bandara - Premiumbloggertemplates.com.

Thursday, December 31, 2015

Happy New Year 2016



Happy New Year
As the world celebrates
With fireworks and cakes
I'm standing here alone
Far away from home
With nothing but a suitcase and memories

As the stars surround me like water
I raise my hands in full surrender
To God, my Redeemer
Lord, this year is far from ordinary
I've never seen such extraordinary
People, places and things
Amazing human beings
Searching for purpose, just like me.

Looking around, I wonder
Since a year is like clashing thunder
Booming suddenly
Then vanishing instantly
Why waste time uselessly?
The old year came and went
I hope your time was wisely spent
On helping others and working hard
So that many people may regard
Your lifetime as truly great
And not just because of fate
So learn this lesson, but not from me!
Try it yourself and you will see
Making a difference starts with one step
With one foot, then the next

So walk right now into the light
And find yourself shining bright
Don't worry what people think
Because right now you're on the brink
Of showing others what is true
Happy New Year, from me to you.

 by © Hope Galaxie

Sunday, December 27, 2015

Momen Uannum Namron dan Lehcim : Aishar Atsemes~(Fragmen 1 – Fragmen 2)


Aishar Atsemes...
“Semalam adalah sejarah. Hari ini adalah realiti. Esok adalah misteri...”
Aishar Atsemes~(Fragmen 1 – Fragmen 2)

Aishar Atsemes~ Fragmen 1
Socram Gnapel, Maharba Gnareyn, dan Ynnor Iaregetnom ialah tiga orang adik-beradik yang berasal daripada sebuah keluarga petani yang miskin. Pada suatu hari, seorang pengembara bernama Uannum Namron telah ditemui pengsan di hadapan pondok rumah mereka akibat dahaga dan kepenatan.Dia telah dirawat oleh ayah mereka.Setelah sembuh,Uannum Namron membalas jasa dengan membantu mereka bertani.Socram, Maharba, dan Ynnor amat suka bergaul dengan Uannum Namron dan begitu juga dengan Uannum Namron. Dia amat menyenangi keluarga itu.Sampai masa, Uannum Namron menyatakan hasrat untuk menyambung pengembaraannya. Malam itu, ayah mereka telah bermimpi didatangi oleh seorang lelaki tua.Lelaki tua itu berkata bahawa ketiga-tiga anaknya perlu mengikut Uannum Namron mengembara.Lelaki tua itu memberitahu lagi yang Uannum Namron bukan seorang pengembara biasa tetapi dialah yang akan membuka takdir ketiga-tiga anaknya.Mimpi itu amat mengejutkan ayah mereka dan menceritakan mimpi itu kepada ibu mereka. Ayah mereka berhasrat untuk memberitahu Uannum Namron akan perkara itu, tetapi dihalang oleh ibu mereka dengan alasan Uannum Namron tidak akan bersetuju untuk membawa ketiga-tiga anak mereka bersamanya.Ibu mereka berkata hanya ada satu jalan sahaja, iaitu kedua-dua mereka lari meninggalkan ketiga-tiga anak mereka secara senyap.Ayah mereka terkejut dengan kata-kata ibu mereka.Dia tidak menyangka ibu mereka sanggup berkata begitu.Namun, ibu mereka menjelaskan jika benar Uannum Namron akan membuka takdir ketiga-tiga anak mereka, maka keputusan itu perlu diambil walaupun amat berat.Dan, saat Uannum Namron dan ketiga-tiga anak itu sedang tidur, ayah dan ibu mereka meninggalkan tempat itu. Ibu mereka sempat mengucup dahi ketiga-tiga anaknya.Dia berasa amat sebak.Saat itu, air matanya mula menitis namun ditahannya untuk menangis kerana tidak mahu ketiga-tiga anaknya tersedar. Pagi itu, Uannum Namron bangun seperti biasa. Namun, dia sedikit hairan, kerana tidak dikejutkan oleh ayah mereka.Tiba-tiba, dia terdengar suara Socram dari dalam.Kemudian berbalas dengan suara Maharba.Tidak lama, dia terdengar Ynnor menangis.Uannum Namron semakin kehairanan sehingga Socram keluar mendapatkannya dan memberitahu kedua-dua ibu bapa mereka tiada di situ. Uannum Namron terdiam.Dia berdiri kaku.Seperti dia juga memahami sesuatu, sebenarnya. Hakikatnya, dia telah lama didatangi oleh seorang lelaki tua dalam mimpinya iaitu Lehcim yang memberitahu bahawa akan ada tiga orang anak lelaki milik keluarga petani yang miskin akan diajari olehnya nanti.Namun, kebaikan keluarga itu menahan Uannum Namron tinggal lebih lama di situ. Itulah takdir Uannum Namron.Dan kini Uannum Namron akan membuka takdir ketiga-tiga anak itu. Bersambung Fragmen 2~

Aishar Atsemes~Fragmen 2
Uannum Namron ialah seorang pemuda yang berusia 24 tahun. Dia ialah anak kepada seorang tukang kayu yang bernama Semaj Hpesoj. Sejak dari kecil lagi Uannum Namron telah diajar oleh ayahnya seni pertukangan. Semaj Hpesoj berharap agar suatu hari nanti Uannum Namron boleh menggantikan tempatnya. Ketika berusia 10 tahun, ibunya Yma Yram telah diserang penyakit batuk kering. Semaj Hpesoj telah membawa seorang tabib iaitu Yak Gniy datang ke rumahnya untuk merawat isterinya. Yak Gniy memberitahu bahawa penyakit isterinya itu sukar untuk diubati melainkan dengan adanya air rebusan rukec. Rukec ialah sejenis tumbuhan herba yang amat jarang didapati melainkan hanya terdapat di hutan Aiag. Yak Gniy memberitahu lagi bahawa tiada siapa yang berani pergi ke hutan Aiag kerana hutan Aiag dijaga oleh seekor binatang buas yang dipanggil Sanag. Sanag dikatakan binatang buas yang boleh berkata-kata dan memperdaya manusia. Sebelum sesiapa boleh membawa pulang sesuatu dari hutan itu, Sanag akan meminta manusia menjawab teka-tekinya. Sekiranya gagal menjawab, Sanag akan membunuh mereka dengan kejam sekali. Jantung, hati, paru-paru, dan segala isi perut akan dikeluarkan oleh Sanag dan dilapahnya mentah-mentah. Kepala pula akan diikat dan digantung di atas pokok Gnapat. Semaj Hpesoj mendengar penjelasan Yak Gniy dalam ketar namun wajahnya masih tenang. Yak Gniy bertanya kepada Semaj Hpesoj adakah dia berani untuk pergi ke hutan Aiag untuk mendapatkan rukec.Semaj Hpesoj memberitahu sekiranya hanya air rebusan rukec yang dapat menyembuhkan isterinya, dia sanggup untuk pergi ke hutan Aiag. Yak Gniy tidak berkata apa lagi. Sebelum Yak Gniy meminta diri untuk pulang, dia berpesan kepada Semaj Hpesoj iaitu sekiranya Semaj Hpesoj berjaya mendapatkan rukec dia mesti segera pulang dan tidak boleh menoleh ke belakang. “Ingat, Semaj. Walau apapun yang awak dengar dan rasa, jangan sekali-kali menoleh ke belakang. Terus pulang sehingga awak selamat sampai di rumah.” Semaj Hpesoj memandang wajah Yak Gniy, kemudian dia mengangguk perlahan.
Nantikan sambungannya di Fragmen 3...

Foto : Gambar Hiasan
Uannum Namron dan Lehcim



Momen: Terima Kasih Cikgu (Jasamu Tetap Kukenang).Fragmen 1 dan 2


Terima Kasih Cikgu (Jasamu Tetap Kukenang).Fragmen 1
Cikgu Stephen melihat ruang bilik itu.Di dalamnya penuh dengan murid Tahun 6 dan ibu bapa mereka. Mereka saling berpelukan dan menangis. Ceramah motivasi yang diberikan oleh Cikgu Stephen menusuk ke dalam hati murid dan ibu bapa. Cikgu Stephen menjelaskan betapa pentingnya menghormati dan mendapat restu ibu bapa dalam hidup. Mereka yang berjaya adalah mereka yang direstui oleh ibu bapa. Seorang murid terkial-kial. Sesaat, ia menarik perhatian Cikgu Stephen. “Kenapa awak tidak pergi kepada ibu bapa awak?” tanya Cikgu Stephen. “Mereka tiada bersama dengan saya cikgu. Kedua-dua mereka telah meninggal dunia,”jawab murid itu. Cikgu Stephen tersentap mendengar kata-kata murid itu. Tidak lama, Cikgu Stephen mengusap kepala murid itu dan membisik lembut kepadanya. “Jadi, pilihlah salah seorang daripada kalangan ibu bapa di sini dan peluklah mereka dengan dengan erat.Pergilah,”kata Cikgu Stephen. Tanpa berfikir panjang murid itu segera mendapatkan seorang  ibu daripada kalangan ibu yang ada di situ. “Boleh saya peluk makcik? Saya tiada sesiapa lagi. Saya ingin  restu makcik untuk lulus dalam ujian,”kata murid itu.Matanya bergenang. Ibu itu terus mengangguk dan memeluk erat murid itu. Keduanya menangis. Ibu itu sempat memberitahu sesuatu kepada murid itu.”Banggakanlah kedua ibu bapa kamu walaupun mereka telah tiada kerana mereka sentiasa memerhatikan kamu dari syurga.” Ibu itu kemudiannya melihat Cikgu Stephen sambil tersenyum.Cikgu Stephen membalas senyumannya. Dan, murid itu masih lagi memeluk ibu itu dengan erat.Seakan dia tidak mahu melepaskan.Seakan dia ingin terus merasa hangat kasih dan pelukan seorang ibu yang telah lama dia rindukan. Cikgu Stephen melihat wajah guru-guru di dalam bilik itu. Guru-guru tidak dapat menahan air mata. Setabah mana seorang cikgu, jatuh juga air mata menuruni pipi. Cikgu Stephen mengusap kepalanya dan menghela nafas panjang.Nyata kedatangannya ke sekolah ini tidak sia-sia.Harapannya cuma satu, agar perkongsiannya ini  menjadi bekalan untuk murid Tahun 6 menghadapi peperiksaan UPSR tahun ini. Baginya,dia hanyalah seorang guru yang berkongsi ilmu, yang menjadikan keputusan yang hebat adalah mereka sendiri.Akhirnya, tanpa disedari matanya juga bergenang.Dia tidak menyekanya.Biarlah ianya menitis.

Terima Kasih Cikgu (Jasamu Tetap Kukenang).Fragmen 2
Cikgu Stephen sedang mengemaskan buku di rak mejanya. Keputusan UPSR baru saja diumumkan pagi tadi. Keadaan petang itu masih belum lengang.Masih ada ibu bapa yang berbual dengan para guru berkenaan dengan keputusan anak mereka. Cikgu Stephen rasa begitu gembira melihat keadaan itu. Begitulah hubungan di antara ibu bapa dengan para guru di sekolah itu. Amat rapat.Mereka saling berhubung dan berbincang terutama mengenai prestasi anak-anak mereka. Sesaat, Cikgu Stephen teringat kepada seorang murid sewaktu Ceramah Motivasi Dan Kesedaran Tahun 6 di salah sebuah sekolah yang dilawatinya dahulu. Seorang anak yang kehilangan kedua-dua ibu bapanya.Dan bagaimana dia menyuruh murid itu memilih salah seorang ibu bapa dalam kalangan mereka yang ada di situ dan memeluknya. Dan murid itu telah memilih seorang ibu.Ibu itu memeluk murid itu dengan erat  dan keduanya sama-sama menangis.Hati Cikgu Stephen terusik.Dia pun tertanya-tanya berapa keputusan yang murid itu dapat. Tidak lama, kedengaran ketukan di pintu. Seorang anak murid dan seorang tua tercegat di pintu. Cikgu Stephen berpaling. Anak murid itu memandang Cikgu Stephen dan terus meluru masuk.Di tangannya digenggam kemas slip keputusan peperiksaan UPSR.Lama Cikgu Stephen berfikir, akhirnya menyedari bahawa itulah murid yang dinasihatinya semasa ceramah motivasi itu. “Bagaimana awak kemari?,” Cikgu Stephen yang kehairanan bertanya. “Saya jelaskan semuanya kepada datuk.Saya yang ajak datuk cari cikgu,”kata anak murid itu.Cikgu Stephen memandang orang tua itu.Jelas garisan usia di wajahnya. “Ya,Cikgu.Dia yang berkeras nak jumpa Cikgu.Kami bertanya kepada guru di sekolah bagaimana cara untuk pergi ke sini.Katanya ada sesuatu hendak diberitahu dengan Cikgu,”kata orang tua itu. Murid itu kemudiannya menyerahkan slip keputusan UPSRnya kepada Cikgu Stephen.Cikgu Stephen dengan perlahan mengambil dan matanya menyorot satu-persatu keputusan itu.Selesai membaca dia melihat wajah anak murid itu dan kemudian mengusap kepalanya.Anak murid itu tersenyum sambil menampakkan baris giginya yang tersusun rapi. Akhirnya keduanya sama-sama tertawa.Orang tua itu tersenyum puas.Dia tidak mampu menahan air mata. Ibu bapa yang ada di situ bertepuk tangan. Sekilas, Cikgu Stephen melihat mutiara kata yang diselitkan di atas meja.Mutiara kata yang selama ini menjadi pegangannya.Kata-kata terakhir daripada mendiang Guru Besar Matthew kepadanya sebelum meninggal dunia.“Ingat Stephen, silap seorang doktor mati seorang pesakit.Silap seorang guru musnah satu generasi.”Itulah kata-kata Guru Besar Matthew yang tetap diingatinya sehingga kini.Selamanya...


Tamat

Biri – Biri Mimpi


Biri – Biri Mimpi. Kepasrahan hati dalam lena yang sejenak.
Biri-Biri Mimpi
Antara tidur dan jaga,
Sedayaku memejamkan mata,
Kerna malam ini,
Harusnya sarat dengan mimpi,
Jiwa yang berilusi,
Mengira sang biri –biri,
Melompat pagar hati,
Yang terkesan oleh rasa,
Dalam kantuk menanti lena.
Kasih hadirlah,
Dalam lena yang sejenak,
Walau rindu sudah menjauh,
Dan bulan tidak lagi bersinar,
Bintang pula berguguran jatuh,
Hanya dingin menggigit tubuh,
Menemani malam yang panjang.
Sesungguhnya,
Aku tidak berdaya menangis lagi,
Kerna kolam mataku sudah lama kering,
Dan sesungguhnya juga,
Aku tidak mampu mengharap lagi,
Kerna doaku sudah pun habis.
Tidak mengapa,
Pergilah, aku merelakannya,
Walau degup jantung ini,
Akan terhenti buat selamanya,
Sehabis kuhitung biri – biri mimpi.
Biri – biri mimpi,
Kau tidak melompat lagi?
Am Nass, 19.12.2013
,Foto :Gambar Hiasan

Saturday, December 26, 2015

Momen Ronny dan Simon : Cinta Adalah (Cintaku Ibarat Nota Muzik) Fragmen 9


Cinta Adalah (Cintaku Ibarat Nota Muzik)
Dia ialah watak yang paling misteri. Dia ialah watak yang mengambil masa 6 bulan untuk dikaji. Dia seorang lelaki dingin dan tidak menghiraukan orang lain setelah satu peristiwa menimpa sahabat baiknya. Dia seorang petinju. Isabel Lockheart menyukainya, manakala Am Nass mengaguminya dan menganggapnya seorang pejuang. Dia ialah watak yang membuatkan pembaca terus setia dengan cerita Cinta Adalah. Dialah...
Cinta Adalah (Cintaku Ibarat Nota Muzik) Fragmen 9
1...2...3...4...5...6...7...8...9...10...
1...2...3...4...5...6...7...8...9...10...
1...2...3...4...5...6...7...8...9...10...
“Huh...Huh...Huh...” Perlakuannya tiba-tiba terhenti. Dia menghentikan kiraan. Dia terduduk. Peluh menitik jatuh dari muka. Disapunya perlahan. Dia menundukkan kepalanya. Memandang lantai simen. Dia cuba untuk membuang kepenatan. Lama juga dia memandang lantai simen itu. Tak lama, kedengaran bunyi tapak kaki. Bunyinya semakin kuat dan menghampiri. Tertarik dengan bunyi itu, dia mendongakkan kepalanya. Dia terpandang satu susuk tubuh atletik di hadapannya. Lelaki itu tersenyum memandangnya. “Letih ke?” tanya lelaki itu. Dia hanya mengangguk perlahan. “Simon, ajar aku cara menumbuk.” Tiba-tiba dia bersuara. Menyatakan hasratnya kepada lelaki itu. Spontan, Simon menghayunkan kedua belah tangannya dan melakukan aksi menumbuk. “ Ajar kau cara menumbuk? Kau larat lagi ke? Penat betul kau aku tengok. Muka pun dah merah-merah,” ujar Simon. “ Larat lagi ni,” dia membalas kata-kata Simon. “Baiklah,” Simon menjawab lalu menghulurkan tangannya. Dia menyambut tangan Simon dan segera angkat. Kemudian, keduanya saling membuka baju dan meletakkannya di tepi. Gelagat mereka berdua menarik perhatian pengunjung taman tasik itu. Tidak lupa juga kepada dua orang gadis yang sedang lalu di hadapan mereka. “Wow...kau lihat tu,” kata salah seorang daripada gadis itu. Rakannya tersenyum dan kemudian tertawa kecil. “Mantapnya,” kata gadis itu lagi. Susuk tubuh Simon memang tegap dan cantik.Terutama pada bahagian perutnya yang berketul. Sifar lemak di situ. Dia pula sedikit kurus namun susuk tubuhnya masih menampakkan dirinya sebagai seorang petinju. Walaupun seakan menyedari diperhatikan oleh orang di sekeliling, mereka berdua tetap meneruskan latihan. Berlatih di luar, dengan udara petang yang menghembus lembut sememangnya memberikan pengalaman latihan yang berbeda. Lebih nyaman dan tenteram berbanding di dalam gim yang tertutup. Ini secara tidak langsung memberi kesan yang positif terhadap emosi petinju. Petang itu,mereka berlatih teknik tinju yang biasa dilakukan seperti tumbuk lurus (jab), tumbuk sauk (uppercut), dan tumbuk cangkuk (hook). “Ada caranya untuk memperkeras tinju atau pukulan. Semuanya dapat diperoleh dengan latihan yang rutin. Memiliki tinju atau pukulan yang keras tentunya akan meningkatkan kepercayaan diri kita saat hendak melakukan sparing.Kita akan yakin kalau lawan yang kita pukul akan terjatuh hanya dengan melakukan beberapa pukulan saja, tapi harus memiliki ketepatan target yang bagus dalam melakukan pukulan,” kata Simon. “Jadi, apa caranya?” dia bertanya. “Macam yang kau biasa lakukan, ‘Push Up’. Lagi satu, memukul dinding,” kata Simon lagi. “Memukul dinding?”dia bertanya lagi. “ Ya, tapi bukan seperti hendak memukul orang. Hati-hati, boleh cedera tangan dibuatnya. Lakukan dengan perlahan-lahan tapi lakukan sampai berulang kali. Jangan terlalu perlahan juga, kau dapat mengatur kekuatannya sesuai kemampuan,” jelas Simon lagi. “Terima kasih, Simon. Kau banyak ajar aku,” dia berkata. “Alah, hal kecil itu.” kata Simon. Sesaat, Simon memandang mentari yang hampir melabuhkan tirai. “Eh, dah lewat ni, hari pun dah semakin gelap. Jom, kita balik,” ajak Simon. Dia mengangguk perlahan, dan keduanya mula berjalan pulang dari taman tasik itu. Sepanjang perjalanan pulang itu, dia berfikir sesuatu. Dalam diam, dia amat mengagumi lelaki bernama Simon. Simon yang sentiasa memberi tunjuk ajar kepada dia. Dia, dia yang bernama Ronny Mark.
Singgah di blog saya
http://brain-psychoneuron.blogspot.my/
http://dreamcatcherwriter.blogspot.my/
untuk membaca lebih banyak lagi karya...
Foto : Gambar Hiasan (Google Images)

Momen Am Nass : Titis Gerimis (Pernahkah Kau Melihat Hujan?)


Titis Gerimis.Sebuah sajak yang cuba menyelami hati dan perasaan kita tatkala gerimis sedang turun. Apakah definisi anda tentang gerimis? Gerimis, titisnya bagai mutiara.Menyimpan sejuta perasaan.Lepaskan segala tekanan.Biarkan ia membasahi tubuh.
Titis Gerimis
(Pernahkah Kau Melihat Hujan?)
Titis gerimis,
Pernahkah kau melihat hujan?
Saat gugurnya membasah bumi,
Mutiaranya menumpang di daun,
Jernih ; seasli dirinya,
Malu dan terketar melihat mentari,
yang bersinar lembut.
Perlahan menghilang, dan awan kembali tersenyum.
Mewarna pelangi...
Titis gerimis,
Pernahkah kau melihat hujan?
Saat gugurnya membasah bumi,
Mutiaranya jatuh di telapak tangan,
Sejuk dan hangat kemudiannya,
digenggam perlahan.
Dingin udara mendamaikan,
Seorang anak kecil yang menanti
ayahnya pulang.
Titis gerimis,
Pernahkah kau melihat hujan?
Saat gugurnya membasah bumi,
Mutiaranya jatuh menimpa rambut,
Perlahan diusap dan mendongak,
Rintiknya jatuh ke muka,
Dibiarkan sahaja ; rasa ingin
melepaskan semuanya.
Beban dan tekanan...
Maaf teman,
Kerana selama ini tidak pernah
cuba untuk memahami,
Tidak pernah cuba untuk mengerti,
Akan rendahnya hati,
Dan akhirnya aku tersedar,
Hatiku menangis,
Sesudah gerimis.
Am Nass, 28.3.2014

5 Hal Penting Yang Diinginkan Wanita Daripada Kekasihnya..


Foto : Gambar Hiasan

Momen Am Nass : Pemikiran Lewat Teori



Saya seorang penulis yang mendansakan penanya di atas kertas kehidupan...

"Ada dua perbedaan dalam penulisan.Pertama, menulis sekadar menulis.Kedua, menulis dan memaknakannya.Penulis tidak mampu mengubah pemikiran manusia secara total. Namun, apa yang ditulis akan kekal dalam hati dan minda seseorang. Novel, cerpen, dan puisi adalah wahana yang boleh digunakan dalam merungkai persoalan hidup manusia yang rencam. Kita menyertai sayembara penulisan bukan semata-mata mengharapkan kemenangan, namun perkongsian ilmu dalam dunia sastera itu yang paling penting. Menulis dengan rasa rendah diri, dan sejujur peribadi akan menjadikan karya itu lebih menarik untuk ditatap, dibaca, dan kemudian dihayati isi dan kandungannya.Puisi. Kita tidak membaca dan menulis puisi kerana ianya comel. Kita membaca dan menulis puisi kerana kita ialah ahli umat manusia. Dan umat manusia dipenuhi dengan kesukaan dan kegemaran. Perubatan, undang-undang, perniagaan, dan kejuruteraan. Ini adalah usaha-usaha yang mulia dan perlu untuk mengekalkan kehidupan. Tetapi puisi, kecantikan, cerita roman, cinta dan kasih sayang. Ini adalah apa yang kita perlu untuk terus hidup.”Berkaryalah, selagi mampu. Sesungguhnya karya yang kita tulis itu adalah cerminan masyarakat. Dan, mereka iaitu pembaca paling berhak untuk menilai. Saya akan membawa anda ke dalam dunia penulisan saya...

Momen Am Nass : Pergilah Dandelion (Hidup Ini Adalah Perantauan)


Pergilah Dandelion (Hidup Ini Adalah Perantauan)
Ada orang dalam hidupnya suka merantau. Mencari pengalaman dan meneroka persekitaran yang baharu. Tiada yang menghalang. Pergilah melata ke mana sahaja. Pergilah ke mana yang anda suka. Asal tahu akar umbi diri. Tunjang yang perlu dipasak kuat di dalam diri. Sebab itulah mungkin ada yang berkata hidup di tempat yang dugaannya lebih besar dan di sekelilingnya mencabar keimanan; akan melahirkan orang yang lebih kuat dalam mendepani dugaan berbanding orang yang sentiasa dilimpahi persekitaran yang aman dan dugaan-dugaan kecil. Pun; kalau orang itu kuat imannya dalam menepis petaka malang yang menjarah diri.
Jadilah seperti dandelion. Dihembus orang terbang bebas ke pelusuk, akhirnya tumbuh menjadi yang baru; lebih baik dan penuh pengalamannya. Begitu juga dengan kita. Lewat diri mengerti bahawa kita perlu sentiasa sedar akan asli diri yang tidak pernah pudar.

Monday, December 21, 2015

Warnai Cintaku


Puisi ini ringkas saja, namun amat bermakna.Menggambarkan perasaan lewat kanvas. smile emoticon

Warnai Cintaku
Sedang jemari halusmu,
Memberus lembut kanvas,
Sambil mendengar lagu.
Sesaat,
Kau terhenti,
Melirik dan memerhati.
Dalam ketar hati,
Menganyam bunga cinta,
Musim kasih bersemi.
p/s : Di kanvas ini hatiku bersimfoni 

Wednesday, December 16, 2015

'The Voice' Season Nine : Jordan Smith Is Phenomenal


Congratulations, Jordan Smith!

On Tuesday, the singer was crowned The Voice's season 9 champion. Emily Ann Roberts placed second, while Barrett Baber and Jeffery Austin rounded out the final four.
After host Carson Daly called his name, Smith, 21, was joined on stage by his coach Adam Levine and family members.
But Smith didn't have long for celebratory hugs. He soon held up the mic and burst into an emotional performance of "Climb Every Mountain." It was a short reminder why his fans – including coaches Blake Shelton, Gwen Stefani, and Pharrell – fell in love with him after the season debut in September.

Building up to the final reveal on Tuesday, Smith soared alongside Usher while singing the crooner's dance hit "Without You." Justin Bieber, The Weeknd, Coldplay, Missy Elliott, and more stars also took center stage for numbers.
Smith – a Lee University college student from Harlan, Kentucky – caught the coaches' attention with his high-pitched voice by nailing Sia's "Chandelier" during blind auditions. But the highlight of his journey came on Dec. 7, when he delivered a stunning rendition of Queen's "Somebody to Love."

"I don't need to say anything at all because that's one of the best things I've ever seen in my entire life," said Levine.
His recording soon raced to the top of the iTunes chart, ending Adele's five-week reign with "Hello."
"I was actually on the red carpet doing press after the show. We were all checking the charts anyway just to see how everybody was doing," Smith told PEOPLE of discovering his achievement. "I opened my phone and saw it and I almost was moved to tears. It was so incredible!"
He struck gold again on Monday, reclaiming the No. 1 spot on iTunes with his spin on Christmas classic "Mary, Did You Know?".

The latest season of NBC's singing competition has spawned not just chart toppers, but also music's new it couple, Shelton and Stefani.
The Voice will come back for a tenth season in 2016, with Christina Aguilera returning to the lineup of coaches as Stefani takes a break to release new music.
"I don't want Gwen to not be on the show," Shelton recently told Extra of the upcoming season. "Why can't we have a fifth coach?"






Monday, December 14, 2015

Malala Yousafzai : Biography



Malala Yousafzai : Biography
As a young girl, Malala Yousafzai defied the Taliban in Pakistan and demanded that girls be allowed to receive an education. She was shot in the head by a Taliban gunman in 2012, but survived.

Malala Yousafzai was born on July 12, 1997, in Mingora, Pakistan. As a child, she became an advocate for girls' education, which resulted in the Taliban issuing a death threat against her. On October 9, 2012, a gunman shot Malala when she was traveling home from school. She survived, and has continued to speak out on the importance of education. She was nominated for a Nobel Peace Prize in 2013. In  2014,  she was nominated again and won, becoming the youngest person to receive the Nobel Peace Prize.
Early Life
On July 12, 1997, Malala Yousafzai was born in Mingora, Pakistan, located in the country's Swat Valley. For the first few years of her life, her hometown remained a popular tourist spot that was known for its summer festivals. However, the area began to change as the Taliban tried to take control.

Initial Activism
Yousafzai attended a school that her father, Ziauddin Yousafzai, had founded. After the Taliban began attacking girls' schools in Swat, Malala gave a speech in Peshawar, Pakistan, in September 2008. The title of her talk was, "How dare the Taliban take away my basic right to education?"
In early 2009, Yousafzai began blogging for the BBC about living under the Taliban's threats to deny her an education. In order to hide her identity, she used the name Gul Makai. However, she was revealed to be the BBC blogger in December of that year.
With a growing public platform, Yousafzai continued to speak out about her right, and the right of all women, to an education. Her activism resulted in a nomination for the International Children's Peace Prize in 2011. That same year, she was awarded Pakistan's National Youth Peace Prize.



Targeted by the Taliban
When she was 14, Malala and her family learned that the Taliban had issued a death threat against her. Though Malala was frightened for the safety of her father—an anti-Taliban activist—she and her family initially felt that the fundamentalist group would not actually harm a child.

On October 9, 2012, on her way home from school, a man boarded the bus Malala was riding in and demanded to know which girl was Malala. When her friends looked toward Malala, her location was given away. The gunman fired at her, hitting Malala in the left side of her head; the bullet then traveled down her neck. Two other girls were also injured in the attack.

The shooting left Malala in critical condition, so she was flown to a military hospital in Peshawar. A portion of her skull was removed to treat her swelling brain. To receive further care, she was transferred to Birmingham, England.



After the Attack
Once she was in the United Kingdom, Yousafzai was taken out of a medically induced coma. Though she would require multiple surgeries—including repair of a facial nerve to fix the paralyzed left side of her face—she had suffered no major brain damage. In March 2013, she was able to begin attending school in Birmingham.
The shooting resulted in a massive outpouring of support for Yousafzai, which continued during her recovery. She gave a speech at the United Nations on her 16th birthday, in 2013. She has also written an autobiography, I Am Malala: The Girl Who Stood Up for Education and Was Shot by the Taliban, which was released in October 2013. Unfortunately, the Taliban still considers Yousafzai a target.
Despite the Taliban's threats, Yousafzai remains a staunch advocate for the power of education. On October 10, 2013, in acknowledgement of her work, the European Parliament awarded Yousafzai the Sakharov Prize for Freedom of Thought. That same year, she was nominated for a Nobel Peace Prize. She didn't win the prize, but was named a nominee again in March 2014. In August of the same year, Leanin.Org held a live chat on Facebook with Sheryl Sandberg and Yousafzai about the importance of education for girls around the world. She talked about her story, her inspiration and family, her plans for the future and advocacy, and she answered a variety of inquiries from the social network’s users.

In October 2014, Yousafzai received the Nobel Peace Prize, along with Indian children's rights activist Kailash Satyarthi. At age 17, she became the youngest person to receive the Nobel Peace Prize. In congratulating Yousafzai, Pakistani Prime Minister Nawaz Sharif said: “She is (the) pride of Pakistan, she has made her countrymen proud. Her achievement is unparalleled and unequaled. Girls and boys of the world should take lead from her struggle and commitment." U.N. Secretary-General Ban Ki-moon described her as "a brave and gentle advocate of peace who through the simple act of going to school became a global teacher.”



For her 18th birthday on July 12, 2015, also called Malala Day, the young activist continued to take action on global education by opening a school for Syrian refugee girls in Lebanon. Its expenses covered by the Malala Fund, the school was designed to admit nearly 200 girls from the ages of 14 to 18. "Today on my first day as an adult, on behalf of the world's children, I demand of leaders we must invest in books instead of bullets," Yousafzai proclaimed in one of the school's classrooms.

That day, she also asked her supporters on The Malala Fund website: "Post a photo of yourself holding up your favorite book and share why YOU choose #BooksNotBullets - and tell world leaders to fund the real weapon for change, education!" The teenage activist wrote: “The shocking truth is that world leaders have the money to fully fund primary AND secondary education around the world - but they are choosing to spend it on other things, like their military budgets. In fact, if the whole world stopped spending money on the military for just 8 days, we could have the $39 billion still needed to provide 12 years of free, quality education to every child on the planet.”
In October 2015, a documentary about Yousafzai's life was released. HE NAMED ME MALALA, directed by Davis Guggenheim (An Inconvenient Truth, Waiting for Superman), gives viewers an intimate look into the life of Malala, her family, and her commitment to supporting education for girls around the world.


TIFF: Malala Yousafzai Is Heroic and Human in 'He Named Me Malala'
With the documentary releasing in select theaters today, here are eight takeaways from the film that offer a more intimate picture of Malala Yousafzai.

Centered among a swarm of chaos and a crushing crowd of men stands a tiny Pakistani school girl. Her high-pitched voice explodes in protest with unwavering conviction and indignation as she demands a very simple thing: her right and the rights of all young girls to be educated.
She was the cub who dared to roar like a lion.
Mixing animation, family photos, interviews, and powerful video footage of Malala's life in Pakistan before and after the terrorizing reign of the Taliban, director Davis Guggenheim explores the extraordinary — almost seemingly preordained — life of the 18-year-old education advocate in He Named Me Malala.
But as the name suggests, Malala's narrative is not hers alone. The documentary delves into the unbreakable bond she shares with her influential former school teacher/activist father, Ziauddin Yousafzai, and how they, along with the rest of their family, adjust to their newfound fame and life in Birmingham, England.
Here are eight highlights we took away from He Named Me Malala, which made its debut at this year's Toronto Film Festival.



Malala was named after Afghan national folk hero Malalai of Maiwand.
While Malala was in her mother's womb, her father would tell her the story of 19th century female warrior Malalai of Maiwand, who inspired her fellow Pashtun soldiers in the battlefield to keep their spirits up as they fought against the British in the Second Anglo-Afghan War.
According to legend, Malalai was killed in battle, but her powerful words to the Afghan troops led them to victory. In the West, Malalai of Maiwand is compared to Joan Of Arc — the same attribution holds true for Malala, although she's referred to as a "living martyr."
Despite her prestigious accolades (she's made TIME's 100 Most Influential People list, is a national bestselling author, and the youngest co-recipient of the Nobel Peace Prize in 2014), Malala is, according to her two younger brothers, a "violent" terror of a sibling and often slaps them in their faces. "It's a sign of how much I love you!" Malala jokingly responds.

Malala is a daddy's girl.
Much of the emotional weight carried in the film is seen through the deeply held bond between father and daughter as they travel together to humanitarian events and missions all over the world. There are lighter moments as well, when daughter teaches an eager father how to Tweet. Her father says of their relationship, we are "one soul, two different bodies."
Malala is not bitter at the Taliban for maiming her.
Despite being paralyzed on the left side of her face and incurring hearing loss in one ear, Malala without hesitation claims she feels no anger whatsoever towards the Taliban. "Not one atom, not one proton-size angry," she asserts.


Malala is a normal teenager.
While no one would contest Malala's inner strength, she herself opens up about her vulnerabilities as a teenager starting a new life in a foreign country. She admits she's insecure that her fellow classmates may not like her and uncomfortable with how short the skirt lengths are at school.

Malala's mother is not educated.
Despite having an opportunity to go to school at age five, Malala's mother traded her school books in for five pieces of candy. In the film, Malala seems to believe that her mother's lack of education attributes to her conservatism, offering one example of how her mother tells her not to look at men directly. (Not so surprising, Malala doesn't heed the advice.)

Malala's father has a speech disorder.
Ziauddin Yousafzai suffers from stammering, but as Malala points out proudly, her father doesn't back down; instead of skipping the word that's causing the problem, he stammers through it. Despite his handicap, her father rose up as a rebellious community leader in their hometown and a staunch activist against the Taliban. "If I keep silent, I should better die than exist," he's said.

Malala doesn't like to discuss her suffering.
Perhaps the most poignant moment of the film is when director Davis Guggenheim points out Malala's evasiveness whenever he asks about her suffering. When he gently presses her on the subject, she laughs uncomfortably. She doesn't offer an explanation. 
What's communicated from the silent exchange between subject and filmmaker is open to interpretation. Nonetheless, you're reminded that behind her steely spirit and insurmountable courage, Malala is still very much human.




Good Luck Emily Ann Roberts!


Good Luck Emily Ann Roberts 

Emily has a passion for classic country and bluegrass and has wanted to pursue music since picking up a guitar at age 13. She and her grandmother are the only ones in her family who sing and her greatest memories are when they would sing old hymns together. After her grandmother was diagnosed with Alzheimer's, Emily started taking music very seriously. For the past three years, she has been playing steadily around Knoxville, performing regularly at a local restaurant and busking on the side. She feels that today's country has lost some of its soul and is hoping to introduce classic country to a new generation.

Emily Ann Roberts was 11 years old when she fell in love with a guitar. That was only five years ago, and now the sweet teen from Knoxville, Tennessee is auditioning on Season 9 of The Voice. “I took guitar lessons for about six months, but at the beginning of my seventh grade year, my teacher wanted to teach me classical and jazz, but I was not feeling it,” Roberts admitted to her hometown paper, The Daily Times. She ended up teaching herself how to play bluegrass.

In the seventh grade she won a school talent contest. That’s when she knew she wanted to become a professional performer. Her sound is described as “a combination of bluegrass and classic country inspired by Patty Loveless, Merle Haggard, Loretta Lynn and LeAnn Rimes.” But Roberts says her favorite band is The Dixie Chicks. The Voice airs Mondays and Tuesdays at 8pm on NBC.












Potret Karya Di Kanvas Rasa.Cerita Satu : Terserempak Di Kedai Kopi


Andy dan Ryan berjalan menuju ke sebuah kedai kopi.Agak ramai juga pelanggan di situ.Sedang cuba mengambil tempat di suatu sudut, Ryan terpandang seorang gadis.Dia seakan kenal gadis itu.Dia berfikir sejenak.Ya, itu kawan mereka sewaktu di sekolah menengah.Tanpa membuang masa, Ryan melambai dan menegur gadis itu dengan sopan.Gadis itu tersenyum dan mengangguk. Bersebelahan dengannya duduk seorang lelaki.Teman lelakinya. Andy dan Ryan mengambil tempat duduk. Tak lama, teman lelaki gadis itu bertanya kepada gadis itu, “Siapa tu? ‘Ex boyfriend’ ke?”Nadanya agak cemburu.Dia menarik muka.Gadis itu terdiam saja.Pertanyaan lelaki itu didengari oleh Andy dan Ryan.Namun tiada reaksi daripada Ryan.
Selesai makan, Andy dan Ryan masuk ke dalam perut kereta.Andy menghidupkan enjin kereta.Dan kereta berlalu dari kedai kopi itu. “Kau dengar apa yang lelaki tu cakap tadi?” Andy tiba-tiba menanyakan soalan itu. “Dengar,”balas Ryan.”Teruk, kan?”kata Andy. “Memang teruk pun. Aku tegur Emily tu sebab dia kawan sekolah kita dulu.Tak ada maksud lain pun.Terus ‘boyfriend’ dia kata aku ni ex dia.Susah macam ni.Lain kali memang aku tak tegur lagi kawan-kawan kita terutama yang perempuan,”jelas Ryan.”Inilah mentaliti rendahan.Cepat betul buat kesimpulan.Kau tengok tadi, punyalah malu Si Emily tu,”tambah Andy lagi.
p/s : Tegur ke tak? 
Foto: Gambar Hiasan

Bersambung...

Sunday, December 13, 2015

Selekoh Terakhir.(Fragmen1-4)Kisah Misteri Seorang Pelumba Haram


Selekoh Terakhir.Kisah misteri seorang pelumba haram bernama Guran.Misterius.Baca, hayati dan selami peribadi pemuda ini.Mimpi itu menghantuinya.Dan maut memburunya...
Selekoh Terakhir... (Fragmen 1 hingga 4)

Selekoh Terakhir (Fragmen 1)
Selekoh Terakhir...Cerita ini mengisahkan tentang seorang pelumba haram bernama Guran yang berusia 20 tahun. Malam itu, Guran berlumba dengan Aloi. Guran ketinggalan kira-kira 10 meter. Aloi yang mendahului tiba-tiba merasakan ada sesuatu yang tidak kena. Motosikalnya semakin perlahan. Walaupun dia memulas sehabis daya, juga tidak menjadi. Guran berjaya memintas Aloi. Guran mengejek Aloi dan terus memecut laju. Aloi semakin tertinggal. Guran memusing kepalanya ke belakang. Dia ingin mengejek Aloi sekali lagi. Kemudian dia berpaling semula. Tiba-tiba seekor kucing hitam buru-buru melintas jalan. Guran membrek mengejut. Guran hilang kawalan. Tangannya terlepas. Dia terpelanting ke sebelah kanan jalan. Sebuah kereta datang dari arah bertentangan. Menderu. Melanggar Guran. Guran terpelanting lagi. Kali ini lebih jauh.Guran terlentang. Bahu kanannya terpulas. Kaki kirinya terlipat. Tubuhnya terketar-ketar. Bibirnya terjuih. Tak lama, lendiran merah keluar perlahan dari mulut. Hergh...Hergh...Guran sedaya bernafas. Matanya mula memberat. Guran berusaha membuka.  Tidak...Aku tidak mahu mati. Perlahan, mata Guran menutup.Rapat. Tiba-tiba Guran dikejutkan oleh satu suara. Dron, sahabatnya mengejutkan Guran. Dron mengejutkan Guran kerana dia ada perlumbaan dengan Aloi malam itu. Guran masih terpinga-pinga. Dron mengingatkan Guran lagi tentang perlumbaan itu. Sesaat, Guran teringat tentang kucing hitam yang buru-buru melintas jalan. Di satu selekoh, ketika seekor kucing hitam sedang melintas jalan, itulah saat kematian kau, Guran. Guran membatalkan niatnya untuk berlumba. Dron terkejut mendengar jawapan yang keluar dari mulut Guran. Guran menyapu wajahnya. Tangannya terketar-ketar.Sesaat, dia merasakan tubuhnya lain semacam.Seram dan sejuk.Dadanya masih berdebar.Jantungnya berdegup pantas.Sedaya dia cuba menenangkan diri. Guran menarik nafas dalam-dalam, kemudian menghembuskannya perlahan. Dron kehairanan melihat tingkah laku Guran. Dron bertanya tentang keadaan Guran. Guran meminta Dron mengambilkannya segelas air kerana dia merasa amat haus.Malam itu, Guran tidak jadi berlumba. Sebaliknya, dia pergi ke sebuah bar dan minum untuk menenangkan diri. Dron berasa takut dengan keputusan Guran. Ini kerana orang yang akan berlumba dengan Guran ialah Aloi, dan Guran sudah berjanji untuk berlumba malam itu. Di tempat perlumbaan, ramai orang sudah berhimpun. Sudah lama Aloi menunggu tetapi dia tidak melihat kelibat Guran. Aloi tidak dapat menahan kemarahannya. Dia menghempaskan helmet ke tanah sambil menyumpah. Dia menjerit nama Guran. Aloi rasa tertipu dan dimalukan di hadapan kawan-kawannya. Dan dia merasakan Guran patut menerima balasan.Waktu itu, Aloi teringat akan satu perkara yang boleh memuaskan hatinya. Sesuatu yang boleh menebus malunya. Apakah maksud mimpi Guran itu? Adakah ia gambaran kematiannya? Apa yang akan berlaku seterusnya kepada Guran? Bagaimana dia akan berhadapan dengan Aloi? Dan apakah perkara yang boleh memuaskan hati Aloi dan dapat menebus malunya? Semuanya dalam Selekoh Terakhir...~

Selekoh Terakhir… (Fragmen 2)
Guran masih lagi di bar. Minum untuk menenangkan diri. Guran berkata sesuatu kepada pelayan bar. Dia meminta segelas Jack Daniels lagi. Pelayan itu memerhatikan Guran. Pelayan itu  tidak berkata apa-apa. Dia menuangkan wiski ke dalam gelas. Guran meneguk wiski.Sudah banyak Guran minum. Dia cuba untuk melupakan mimpinya tadi. Namun, kepalanya masih sarat dengan pelbagai persoalan. Apakah maksud mimpinya sebentar tadi? Benarkah ianya gambaran kematiannya? Tidak pernah dia bermimpi seperti itu sebelum ini. Mimpi itu benar-benar mengerikan. Guran mengingat semula bagaimana seekor kucing hitam yang buru-buru melintas jalan. Guran membrek mengejut dan hilang kawalan. Tangannya terlepas dan dia terpelanting ke sebelah kanan jalan. Sebuah kereta yang datang dari arah bertentangan menderu dan melanggar Guran. Guran terpelanting lagi dan kali ini lebih jauh. Guran terlentang. Bahu kanannya terpulas. Kaki kirinya terlipat. Tubuhnya terketar-ketar. Bibirnya terjuih. Tak lama, lendiran merah keluar perlahan dari mulut. Hergh...Hergh...Guran sedaya bernafas. Matanya mula memberat. Guran berusaha membuka. Perlahan, mata Guran menutup.Rapat. Mimpinya sampai di situ sahaja kerana dia tersedar apabila dikejutkan oleh Dron. Di satu selekoh, ketika seekor kucing hitam sedang melintas jalan, itulah saat kematian kau, Guran. Guran mengusap rambutnya. Adakah itu satu petunjuk? Adakah dia benar-benar akan ditimpa kemalangan dan mati sekiranya berlumba dengan Aloi malam ini? Aloi, lelaki itu pastinya sedang menunggunya di tempat perlumbaan. Dan tentunya juga lelaki itu berasa marah kerana seperti dipermainkan oleh Guran. Aloi akan ditertawakan oleh kawan-kawannya. Dan Aloi akan mencarinya selepas ini kerana maruah Aloi sudah tercalar. Guran tidak tahu sama ada keputusannya untuk tidak berlumba malam ini adalah tepat. Fikirannya buntu. Seperti dia mempercayai mimpinya itu akan menempah nyatanya. Dan kucing hitam itu. Ya, kucing hitam itu adalah sebab kematiannya. Wiski sudah habis diminum. Guran seperti ingin minum lagi. Namun, kemudian niatnya untuk memesan segelas wiski lagi dibatalkan. Guran seperti mendapat ketenangannya semula. Sesaat, dia melihat pelayan bar. Guran tersenyum. Pelayan bar itu membalas senyuman Guran. Tiba-tiba Guran teringat kepada seseorang. Oh, tidak! Dengan pantas, Guran mengeluarkan wang dari dalam dompetnya dan menyerahkan kepada pelayan bar. “ Simpan bakinya” kata Guran. Pelayan bar itu terpinga-pinga. Guran segera meninggalkan bar itu dan berlari menuju ke arah motosikalnya. Amanda...
Bersambung di Fragmen 3~

Selekoh Terakhir…(Fragmen 3)
Guran mengeluarkan kunci motosikal dari dalam saku seluarnya. Kerana terlalu gopoh, kunci itu terlepas dari tangannya lalu jatuh ke tanah. Guran segera menunduk untuk mengambil kunci itu semula. Tiba-tiba dia terdengar suara seseorang menjerit meminta tolong. Suara itu datangnya dari lorong di belakang bar itu. Guran ingin cepat. Dia tidak ada masa untuk semua itu. Guran menghidupkan enjin motosikalnya. Dia kemudiannya memecut meninggalkan bar itu. Jauh juga dia sudah meninggalkan bar itu. Sesaat, Guran berasa serba salah. Orang itu dalam bahaya, fikirnya. Guran berpatah balik. Dia menuju ke bar itu semula. Guran pergi ke lorong belakang. Guran mencari arah suara itu tadi. Namun, suara itu sudah tidak kedengaran lagi. Tidak lama, Guran terlihat sekujur tubuh gadis terlentang. Guran segera menghampiri tubuh itu. Guran melihat wajah gadis itu memucat. Kulitnya mengecut. Seperti orang kehilangan semua darah. Pandangan Guran terarah kepada leher gadis itu. Di leher gadis itu ada dua kesan tusukan. Di luar tusukan itu terdapat kesan darah yang masih membasah. Guran kehairanan. Apakah yang telah berlaku kepada gadis ini? Adakah darahnya telah dihisap? Guran diselubungi rasa takut. Dia segera lari meninggalkan gadis itu di situ. Guran menghidupkan enjin motosikalnya. Dia kemudiannya memecut laju.
Wajah Guran diterjah angin malam. Dia merasa seram sejuk. Gadis itu tadi telah dihisap darahnya. Wajah gadis yang pucat dan kekeringan itu masih jelas terbayang. Kenapa dia harus berpatah balik? Kenapa dia harus melihat semua itu? Dalam ketar, Guran gagahkan dirinya untuk terus menunggang motosikalnya itu. Guran teringat kepada Amanda semula. Dia terus memecut laju untuk segera pulang ke rumah. Sesampainya di rumah, Guran segera memasang lampu ruang tamu. Dia memanggil-manggil nama Amanda. Tidak lama, Amanda perlahan-lahan keluar dari bilik.Dia meraba-raba sekitar. Guran segera mendapatkan Amanda. “Abang dah balik? “ tanya Amanda. Guran memeluk erat Amanda, adiknya itu.Amanda kehairanan. “Kenapa abang? Apa sudah berlaku?” tanya Amanda lagi. Guran tidak menjawab. Sebaliknya terus memeluk Amanda. Tidak lama, mata Guran bergenang. Air matanya menitis. Guran menangis. Amanda mendengar tangisan Guran. Dan Amanda semakin kehairanan. Apa yang telah berlaku kepada abang?
Bersambung di Fragmen 4~

Selekoh Terakhir…(Fragmen 4)
Aloi membelek-belek helmetnya yang tercalar dan sedikit pecah. Aloi merasa kesal kerana menghempaskan helmetnya itu tadi. Schuberth SR-1, mahal bukan kepalang dia membeli helmet teknologi itu. Namun, amat ringan tangannya menghayun dan menghempaskan helmet itu ke tanah. Semuanya kerana Guran. Guran telah mempermainkannya malam ini.  Aloi berasa tertipu. Aloi telah ditertawakan oleh kawan-kawannya. Dan dia rasa sungguh malu. Aloi berasa amat tidak puas hati dengan apa yang telah Guran lakukan kepadanya. Hatinya menyumpah Guran. Aloi meletakkan semula helmetnya di kerusi. Perlakuan Aloi itu diperhatikan oleh Condut. Jelas, Aloi masih tidak dapat menyembunyikan perasaan marahnya. Condut faham perasaan Aloi. Bagaimana Aloi meminta dia membaiki motorsikalnya. Bagaimana Aloi memberitahu Condut bahawa dia mesti menang malam ini.  Begitu Aloi bersiap sedia untuk berlumba dengan Guran. Namun, lain pula yang terjadi. Guran tidak memunculkan diri malam ini. Sedangkan Guran sudah berjanji untuk berlumba dengan Aloi. Aloi seperti orang bodoh, menunggu Guran yang tidak datang-datang. Aloi menghirup habis bir Guinness di dalam gelas. Aloi mengeluarkan sebatang rokok dan menghidupkannya. Rokok disedutnya dalam-dalam. Aloi melihat Condut. Dia seakan tahu Condut memerhatikannya dari tadi. “Masih marah lagi?” Condut memberanikan diri bertanya. “Huh! Rasa nak patah-patahkan tulang Guran,” kata Aloi. “Sabar, kawan. Nah, minum lagi,” Condut menuangkan bir Guinness ke dalam gelas Aloi. Aloi membuang rokok yang belum lagi setengah dihisapnya ke tanah. Aloi menatang gelas, menghirup bir Guinness itu lagi. Aloi meletakkan gelas itu di meja semula. Condut ingin menuangkan lagi, namun dihalang oleh Aloi. “Cukuplah,” kata Aloi. Tidak lama, Aloi mengambil helmetnya di atas kerusi dan kemudian berdiri. Dia seperti ingin beredar dari situ. Perlakuan Aloi menarik perhatian Condut. “ Kau hendak ke mana?” tanya Condut. “ Balik,” kata Aloi. “Baiklah, jaga diri kawan,” kata Condut. Aloi mengangguk. Aloi memakaikan helmet di kepala. Dia menuju ke arah motorsikalnya. Aloi menghidupkan motorsikalnya. Kemudian memecut dan beredar dari situ. Condut masih lagi di situ. Dia memerhatikan Aloi yang sudah pergi. Condut kemudiannya melambai ke arah tauke kedai. Tauke itu perasan dengan perlakuan Condut “Guinness, satu botol lagi!” kata Condut. “Baik,” kata tauke kedai itu.
Bersambung di Fragmen 5~Nantikan sambungannya...

Singgah di blog saya

Breaking News
Loading...