-->
  • Simple Poetry [The Manuscripts] : Psychoneuron Special Edition






    “Simple Poetry”
    [The Manuscripts]
    In
    Bahasa Malaysia
    Year 6C
    1 Hour Class
    SK St. Anne Sarikei,
    Sarawak, Malaysia.

     Membuat Sajak Mudah
     Contoh Ayat : Aku berasa sedih hari ini kerana kawan baikku akan berpindah. Aku dengannya sudah berkawan selama sepuluh tahun. Aku akan simpan kenangan kami berdua selamanya.

    Langkah 1 : Membuat Pematahan
    Aku berasa sedih hari ini
    Kawan baikku akan berpindah
    Aku dengannya
    Berkawan selama sepuluh tahun
    Aku akan simpan
    Kenangan kami berdua selamanya.

     Langkah 2 : Memberi Sentuhan Puitis
    Sedihnya aku hari ini
    Berpindahnya sahabat
    Sepuluh tahun lamanya
    Kita bersama
    Tetap terpahat kenangan
     di hatiku
    Selamanya.

     Contoh-Contoh Lain :
    Malam ini terang kerana bulan mengambang.
    Malam ini terang
    Mengambang bulan.
    Kakiku sakit kerana terjatuh ke dalam longkang.
    Sakit kakiku
    Ke dalam longkang
    Terjatuh aku.

    [30 Minutes Manuscripts]
























  • You might also like

    Tiada ulasan: